(Összeállította: Tuss Miklós)
- A kapitány engedélye nélkül a fedélzetre lépni nem illik.
- Ha a kapitány engedélye után a fedélzetre lépünk, először a hölgyeket üdvözöljük, megvárva míg ők nyújtanak kezet, azután üdvözöljük a férfiakat, lehetőleg kor szerinti sorrendben.
- Vendéggel nem ildomos éreztetni, hogy ő „szárazföldi patkány”.
- Fedélzetre csak puhatalpú cipőbe lépünk!
- Kikötőbe befutni, vagy kifutni íme az angol mód: a férfiak, nők fehér ingben, sötétkék sortban, fehér, barna vagy sötétkék cipőben. Kint a vízen aztán jöhet a fürdőnadrág vagy az „ádámkosztüm”.
- Ha a kapitány asztalához ülünk, viseljünk inget!
- Lobogó viselés: a lobogó a hajó dísze, olyan mint a férfi nyakkendője. Nem illik az achterstagra (hátramerevítőre) kötni. Ez egy hányaveti megoldás, jár a lobogónak egy hátradőlő, szép hosszú zászlórúd. A lobogó mérete is kifejezi, mennyire tiszteli nemzetét és hajóját a kapitánya. Egy tenyérnyi fakult nemzeti lobogó az achterstagon olyan, mintha nyakkendő helyett egy szakadt cipőfűzőt lógatnánk a bal fülünkön. Másoknak azt sugallja, hogy ezt csak a rendőrök miatt tettünk fel nem is érzem magam magyarnak, a hajóm meg olyan csúnya, hogy egy szép lobogó sem segít rajta. A lobogókitűzése és bevétele (nagyobb yachtoknál felvonása és levonása) menet közben napkelte és napnyugta között szokás. Tehát illik napnyugtakor szertartásosan bevonni a lobogót. Egyben lobogók elhelyezése: klublobogó az árboccsúcson, idegen felségvízen a fogadó nemzet zászlója a jobb saling alatt. „A” code lobogót nem illik viselni, ha nincs viharjelzés, hisz annak az a jelentése, hogy „tudom, hogy viharjelzés van, de az én hajóm kifuthat”. Ha viharjelzés nélkül viseljük a lobogót, azt mások úgy értelmezik: „ jé, nincs tudtában, hogy már elmúlt a viharjelzés vagy ilyenkor zöldfülű, hogy fenn felejti a lobogót”. A versenylobogó a code „V”. Ha ezt húztuk fel, versenyben vagyunk, ilyenkor más kitérési szabályok szerint vitorlázunk, a verseny szabályok szerint. Ha nemzeti lobogóval hajózunk, a Hajózási Szabályok vonatkoznak ránk. Ha egyszerre mindkét lobogót viseljük, azonkívül, hogy kezdőnek néznek, nem tudják, hogy versenyben vagyunk-e vagy sem. Ezek a legalapvetőbb lobogóviselési illemszabályok.
- Régen, amikor még minden hajó ismerte a másikat- hisz olyan kevés volt- illett egymás mellett elvitorlázva üdvözölni a másikat. Ez akkor a lobogó félárbocra eresztésével történt, a zászlórudat kivették és vízszintesen tartották, míg a másik elhaladt mellettük. Manapság egy kézfeltartással helyettesítjük ezt.
- Nemzeti ünnepeinken illik hajóinkat lobogódíszbe öltöztetni „code” lobogókkal.
- Kifutás előtt szabály: rendrakás a hajón, minden a helyén rögzítve, a funkciót ellátó felszerelések kipróbálva, üzemanyag, víz, monitor olajszint stb. ellenőrizve.
- Fedélzetmosás naponta, általában a hajnali párával összekötve, de kifutás előtt kötelezően.
- Nem szokás kint hagyott ütközőkkel (pufferokkal) hajózni, ez igen csúnya látvány.
- Nem illik menetben lévő vitorlásról lábat lógatni, kivéve versenyben, amikor a hajó legszéleseb pontján szorosan egymás mellett ül a legénység a stabilitás növelése érdekében.
- A kitérés kötelezett hajónak nem szabad az utolsó pillanatig halogatni a kitérési manőver megkezdését, inkább illik figyelemfelkeltő módon, jó előre, 10-20 hajóhossz távolságon határozott irányváltoztatással jelezni, „igen tudom, hogy nekem kell kitérnem, nyugodtan menjenek tovább, én biztosan kitérek”.
- Nyílt vízen horgonyzó pihenő vagy napozó hajó mellett nem szokás közzel elhaladni.
- Horgászhoz sem illik indokolatlanul közel menni.
- Nem tisztességes eljárás hátszélvitorlával haladó túrázóval szemben útjogunkat kierőszakolni, őt zavarba hozni.
- Ha nagyobb hajó nyílt vízen előz kisebb, lassúbb vitorlást elegánsabb azt szél alatt tenni.
- Talán ezzel kellet volna kezdeni: ha látjuk, hogy a másik hajónak gondja-baja van, illik felajánlani segítségünket. Ha veszélyben van, akkor ezt kötelező megtenni.
- Éjszakai vitorlázásnál nem illik erős reflektorral a másik hajót elvakítani.
- Kikötésre készülő hajót megelőzni, és oda kikötni, ahova ő szeretett volna, durva udvariatlanság.
- Ha a kikötőben olyan bikához állunk, ahova már más is kikötött, úgy rögzítsük a kötelünket, hogy ha a másik indulni szeretne, megtehesse anélkül, hogy előbb minket le kelljen oldania.
- Kikötőben, ha másik hajó közelében állunk, vagy várható, hogy mellénk hajó jöhet jó előre helyezzük el a pufferokat, ütközőket.
- Ha beállunk egy idegen kikötőbe, illik a kikötőkapitánynál jelentkezni.
- Horgonyzott hajó horgonyán keresztbe dobni a miénket nem szabad, ezzel komoly horgony salátát tudunk készíteni.
- Ha hajó érkezését észleljük, és mi biztonságban parthoz vagyunk kötve, illik segíteni kötelet elkapni, hajó orrát megtartani stb.
- Ha a mólóhoz párhuzamosan álltunk, illik kívülre is puffert tenni, és a további hajókat mellénk kötést engedélyezni, átjárást biztosítani.
- Szomszéd hajóra és legénységére megjegyzést tenni nem ildomos.
- Ha éjszaka vitorlázás után kikötünk, a pozíciófényeket azonnal kapcsoljuk le.
- Kikötőben este 10 és reggel 8 óra között nem illik hangoskodni, motort feleslegesen járatni.
- Kikötőben nem szabad 2-3 csomónál nagyobb sebességgel haladni.
- Szűk kikötőben, ahol a vitorlázás kockázattal járhat, motorral kell ki – és beállni.
- Nem illik úgy otthagyni a hajónkat, hogy feltámadó szél esetén a felhúzók verjék az árbocot.
- Kikötőben pumpálós WC-t használni nem szabad.
- Horgonyzó hajóknál, ha szélfordulás vagy szélerősödés miatt összekoccanás veszélybe kerülnek, annak a hajónak illik korrigálni, amelyik később érkezett, vagy amelyiknek szánt a horgonya.
- Kikötőből kifelé készülődő hajónak illik körülnézni, hogy a befelé jövő hajónak meg tudja-e adni az elsőbbségi jogát.
- Hulladékot, szennyezőanyagot a vízbe dobni bűn a természet ellen és mások ellen is.
- Ha befolyásolt állapotban vagyunk, ezt átkiabálásokkal ne mutassuk…
- Ha a hullámos víztől „a halakat kell etetni”, a szél alatti oldalon tegyük azt. Dohányosoknak sem illik szél felöli oldalon hamuzni.
- Ha egy hajón többen vagyunk, nem illik a kabin bejáratánál tartózkodni.
- Távcsövet kisajátítani nem szabad.
- Hajón zugevés, zugivás nem illendő.
- Először mindig a kormányost lássuk el étellel, itallal.
- Kötelező alaposan kikötni hajónkat, ha ott hagyjuk, hogy a szomszédokat ne döngesse oldalba.
- Nem illik a hajó orrán mosás céljából kilógatott horgonyt ott felejteni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése